ul. Szkolna 6, 05-506 Lesznowola
tel. 22 757 93 99,

INNOWACJA PEDAGOGICZNA SOCJOTERAPIA - SPOTKANIA, KTÓRE ŁĄCZĄ ....

INNOWACJA PEDAGOGICZNA  SOCJOTERAPIA - SPOTKANIA, KTÓRE ŁĄCZĄ ....

 

„Nie należy próbować opowiadać komuś jak wygląda świat ze szczytu góry. Należy go wziąć za rękę, wejść pod górę.  W drodze razem spocić się, zmęczyć i na koniec pokazać mu to, czego słowem nie da się opisać.”

Antoni de Saint – Exupéry

 

Miejsce realizacji: Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Noblistów Polskich w Lesznowoli

Termin realizacji: 03.01.2019 r. – 31.12.2019r.

Forma zajęć innowacyjnych: zajęcia warsztatowe

Autorzy: Katarzyna Kwiatkowska, Anna Syrowiec

Osoby wdrażające innowacje: Katarzyna Kwiatkowska, Anna Syrowiec, Anna Mazurkiewicz, Aleksandra Kin, Malwina Purchała, Aneta Sołowińska

 

 

MOTYWACJA DO WPROWADZENIA INNOWACJI

Inspiracją do opracowania innowacji pt. „Socjoterapia – spotkania, które łączą…” stały się dla nas refleksje wychowawców klas, nauczycieli i rodziców na temat trudności dzieci w radzeniu sobie
z sytuacjami trudnymi, budowaniu prawidłowych relacji oraz przestrzeganiu zasad obowiązujących
w szkole. Ponadto obserwacja funkcjonowania uczniów w grupie rówieśniczej uświadamia nam jak duża jest skala problemu w radzeniu sobie w sferze społecznej.

Współczesna szkoła obok funkcji edukacyjnej, pełni bardzo ważną rolę wychowawczą.
To tutaj uczniowie spędzają znaczną część swojego czasu. Przeżywają sukcesy i niepowodzenia. Zdobywają wiedzę, ale poznają także siebie, uczą się budować pozytywne relacje z innym ludźmi. Umiejętność bycia z drugim człowiekiem ma znaczący wpływ na to, w jaki sposób dziecko postrzega
i ocenia siebie, jak kształtują się jego kontakty z rówieśnikami, ale i dorosłymi. Dzięki pozytywnym doświadczeniom zdobywanym w szkole, w domu, w grupie rówieśniczej dzieci zaspokajają swoje najważniejsze potrzeby: bycia akceptowanym, lubianym, kochanym, potrzebnym. Mogą czuć się ważne i przynależeć do grup. Zdobywają wiedzę na temat swoich możliwości, mocnych stron. Zajęcia w grupie umożliwiają im wzajemne poznawanie siebie, uczą szacunku do innych. Uczniowie stają się bardziej otwarci na siebie, dostrzegają i rozumieją emocje swoje i innych. Zaplanowane działania
w dużym stopniu modelują właściwe wzorce funkcjonowania w społeczeństwie. Dzieci dowiadują się, w jaki sposób skutecznie się komunikować, a co się z tym wiąże, jak rozwiązywać konflikty. Bardzo ważnym elementem jest przybliżenie uczestnikom zajęć wiedzy o emocjach. Dzieci często mają dużą trudność z przeżywaniem i okazywaniem emocji. W codziennym życiu uczucia są mało doceniane. Nawet w bliskim otoczeniu dziecka często okazywanie uczuć jest kłopotliwe. Dla prawidłowego rozwoju dziecka bardzo ważnym jest, by zrozumiało ono, że przeżywanie emocji jest naturalną odpowiedzią na to, co nas spotyka. Jest to, zatem coś naturalnego i potrzebnego. Rozumienie siebie, innych, budowanie prawidłowych relacji, otrzymywanie wsparcia i akceptacji, powoduje, że wzrasta poczucie własnej wartości. Tworzenie pozytywnej samooceny, samoakceptacji jest bardzo ważnym elementem kształtowania się silnej osobowości. Tylko wtedy, gdy młody człowiek jest przekonany
o swojej sile, mądrości i wartości, gotów jest stawiać opór naciskom ze strony grupy rówieśniczej
i uniknąć zagrożeń związanych z uzależnieniami i innymi zachowaniami ryzykownymi. Zajęcia, których celem jest budowanie pozytywnej samooceny umożliwią dzieciom doświadczanie tego, że są wyjątkowe, lubiane przez innych, że mają wiele mocnych stron i talentów. Ponieważ szkoła jest miejscem, w którym spotykają się różne charaktery, osobowości, temperamenty i zainteresowania, uważamy, że rozumienie i akceptacja tych różnic pozwoli dzieciom kształtować prawidłowe relacje. Osoby wzrastające w atmosferze spokoju i wzajemnego zrozumienia, nie będą odczuwały lęku przed nowymi sytuacjami, będą miały większą odwagę w pokonywaniu problemów i lepiej poradzą sobie
z sytuacjami trudnymi. Ponieważ pojawiające się trudności i konflikty są naturalnym elementem kontaktów międzyludzkich, (są nieuniknione właśnie, dlatego, że różnimy się między sobą) dzieci powinny uczyć się radzenia sobie z nimi, a nie postrzegać je, jako coś złego i niepożądanego. Obszarem, który został również w programie uwzględniony jest zdrowy styl życia. Proponowane zajęcia dają uczniom okazję do zastanowienia się nad codziennymi nawykami, korzystnymi
i niekorzystnymi dla ich zdrowia. Ważne jest, aby zrozumieli, że oni sami są w znacznym stopniu odpowiedzialni za własne zdrowie. Uczniowie dowiedzą się również, jak na równowagę organizmu wpływają środki uzależniające.

Realizacja programu innowacji „Socjoterapia – spotkania, które łączą…” stwarza możliwość wspólnego zdobywania doświadczeń, poznawania siebie i innych. Pozwoli dzieciom zbliżyć się do siebie i nawiązać pozytywne relacje. Wiemy, jak ważna jest w życiu sfera emocjonalna i społeczna. To od niej w dużym stopniu zależy, czy z dziecka wyrośnie szczęśliwy, znający swoją wartość
i szanujący innych dorosły człowiek.

OGÓLNE ZAŁOŻENIA

Wprowadzenie innowacji zostało poprzedzone diagnozą funkcjonowania emocjonalnego
i społecznego uczniów naszej szkoły. Innowacja zawiera zagadnienia związane z wiedzą o systemach wartości, wpływach społecznych, umiejętnościach radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
i rozwiązywaniem konfliktów. Innowacja pedagogiczna zawiera propozycje zajęć grupowych
w formie warsztatowej.  Formy te mają przyczynić się do osiągnięcia zamierzonych celów oraz sprawdzenia skuteczności i efektywności podejmowanych działań.

Organizacja grup: Program dotyczy uczniów klas 1-3, 4-8 i gimnazjum. Grupy organizowane są na podstawie orzeczeń, opinii, obserwacji nauczycieli i specjalistów. Liczebność grup nie powinna przekraczać 12 osób. Grupę prowadzi dwóch trenerów, którzy odpowiadają również za dobór uczestników do poszczególnych grup terapeutycznych. Zajęcia odbywają się 1 lub 2x w tygodniu.

Cele:

• Wspieranie rozwoju emocjonalnego, rozwiązywanie bieżących problemów.

• Radzenie sobie z emocjami, rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia własnych i cudzych emocji.

• Wypracowanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami i sytuacjami stresującymi.

• Wzmacnianie poczucia własnej wartości.

• Rozwijanie umiejętności społecznych.

• Wypracowane zachowań społecznie akceptowanych.

• Rozwijanie umiejętności społecznych, w tym umiejętności komunikowania się z ludźmi.

• Usprawnianie rozwoju emocjonalnego i społecznego.

Metody pracy:

• Drama

• Elementy muzykoterapii

• Pedagogika zabawy

• Elementy Treningu Zastępowania Agresji

• Elementy terapii Gestalt

• Relaksacja

• Biblioterapia

• Sztuki plastyczne

Zasady Pracy:

• Zasada indywidualizacji środków i metod pracy.

• Zasada powolnego stopniowania trudności.

• Zasada korekcji zaburzeń.

• Zasada systematyczności.

OBSZARY ODDZIAŁYWAŃ TERAPEUTRYCZNYCH

1.      Rozwój społeczny:

• Integracja grupy

• Umiejętność autoprezentacji.

•.Wdrażanie norm pracy w grupie.

• Ćwiczenie umiejętności pracy w parach i zespole.

• Ćwiczenie sposobów adekwatnego zachowania się w różnych sytuacjach.

• Nauka inicjowania i podtrzymywania kontaktów.

• Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.

• Gry i zabawy ruchowe sprzyjające pokonywaniu dystansu fizycznego.

2.      Rozwój komunikacji:

• Inicjowanie i umiejętność prowadzenia rozmowy.

• Aktywne słuchanie.

• Jasne przekazywanie informacji.

• Umiejętność odmawiania.

• Nauka rozpoznawania mowy ciała.

3.      Rozwój emocjonalny:

• Określanie stanów emocjonalnych i ich przyczyn.

• Praca nad właściwym wyrażaniem emocji i radzeniem sobie w sytuacjach trudnych.

• Ekspresja siebie poprzez swobodną aktywność i zabawy ruchowe.

4.      Kształtowanie pozytywnej samooceny:

• Rozwijanie świadomości swoich mocnych i słabszych stron.

• Rozwijanie świadomości różnic i podobieństw między osobami.

•Rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji, adekwatnych do własnych możliwości i sytuacji.

• Nauka przyjmowania informacji zwrotnych.

• Wzmacnianie poczucia pewności siebie poprzez rozwijanie umiejętności swobodnej ekspresji ciała i siebie.

Ewaluacja:

• Arkusz ankiety

• Bieżąca obserwacja.

• Rozmowy z nauczycielami i specjalistami.

do góry