ul. Szkolna 6, 05-506 Lesznowola
tel. 22 757 93 99,

Wodny deptak

Wodny deptak

Na kolejnych zajęciach uczniowie z koła Pogromcy Oceanów dowiedzieli się, ile wody zużywamy wykonując codzienne, domowe czynności.

Zajęcia rozpoczęliśmy od gry „Ile wody?”. Na podłodze rozłożyliśmy kartki, na których zapisane były różne ilości wody (w litrach). Aby zobrazować uczniom, jak wyglądają te ilości, obok niektórych kartek ustawione były naczynia o odpowiedniej objętości. Prowadzący czytał pytania, np. Ile litrów wody zużywamy przy myciu zębów z odkręconym kranem?, Ile wody zużywa się, przebywając pod prysznicem 10 minut? itp. Każdy uczestnik musiał oszacować, ile wody można potrzebować na wykonanie danej czynności i stanąć przy kartce z odpowiednim napisem. Jakie było zdziwienie naszych badaczy, kiedy dowiedzieli się, ze podczas kąpieli w wannie zużywamy ok. 80 l wody, a kapiący przez cały dzień kran powoduje utratę 20 l wody. Po grze wspólnie zastanowiliśmy się w jaki sposób można oszczędzać wodę i kto jest za to odpowiedzialny. Dzieci szybko doszły do wniosku, że każdy z nas ma wpływ na to ile wody zaoszczędzimy.

Oto rady naszych badaczy:

·       Zamiast nalewać wodę do wanny, weź szybki prysznic.

·       Przy zmywaniu naczyń napuszczaj wodę do jednej komory zlewu. Nie myj ich pod bieżącą wodą.

·       Na spłuczce w toalecie są dwa przyciski, jak możesz wybierz mniejszy.

·       Jak myjesz rower lub auto nalej wodę do wiadra, nie lej niepotrzebnie z węża.

·       Dokręć kapiący kran.

·       Jak myjesz zęby, nalej wody do kubeczka.

·       Włączaj pralkę tylko wtedy, gdy jest pełna.

·       Nie podlewaj ogrodu wodą pitną, wykorzystaj do podlewania wodę ze studni lub deszczówkę.

Na koniec narysowaliśmy i opisaliśmy sposoby na oszczędzanie wody na śladach stóp. Utworzyliśmy z nich Wodną ścieżkę, aby podzielić się z innymi uczniami naszymi pomysłami.

 

Katarzyna Postek, Katarzyna Lubaś

nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej

 

 

 

do góry